Dusná Bratislava - Dopravná bieda... Dobré bicykle?

Autor: Maroš Paulini | 29.4.2014 o 8:02 | (upravené 1.5.2014 o 20:25) Karma článku: 9,94 | Prečítané:  1062x

Mám rád Bratislavu mimo pracovných dní, dá sa v nej voľne dýchať a pohybovať. Či ste vodič, cyklista alebo chodec na prechádzke, nedá sa to nevšimnúť. Mesto konečne vyzerá na to, že má len niečo viac ako 400 tisíc obyvateľov. Cez pracovné dni totiž takmer zdvojnásobí svoju populáciu. Vtedy vám tie oficiálne počty vodiči o pol deviatej na Prístavnom moste iba ťažko uveria. Dopravná situácia v meste je hrozná. Ľudia sa správne pýtajú, kde sú záchytné parkoviská? Kde máme nosný dopravný systém? Kde je jednotný rezidenčný systém parkovania pre celé mesto? Kde sú cyklistické cesty na úrovni okolitých hlavných miest či bezbariérové riešenia, ktoré ľudí nerozdeľujú?

Najprv odpoviem a potom by som rád ponúkol riešenie. Peniaze boli, no použili sa na výstavbu úplne iných vecí, ako toho, čo žiadali ľudia. Keď máte chuť zistiť, kde skončili peniaze z EÚ a rozpočtu mesta a prečo na projekty pre ľudí nezvýšilo, odporúčam nasledovné. Prejdite sa vilovými štvrťami či satelitnými mestečkami v Bratislave a hľadajte tie najväčšie, najnevkusnejšie betónové pevnosti. Tam skončili naše peniaze. Neodpustím si parafrázovať Machiavelliho:"Hrady sú vám na nič, keď vás chcú mať ľudia na večeru."

Problémy s dopravou sú výzvou pre každé väčšie sídlo v krajine, nielen pre Bratislavu. Riešením zúfalej dopravnej situácie nie sú len záchytné parkoviská, nosný dopravný systém a rezidenčný systém parkovania. Sú riešenia, s ktorými môžem začať od seba a odbremeniť cesty. Preto nechodím autom, používam preplnenú verejnú dopravu, ktorá je v lete takmer nevydržateľná. Snažím sa často prevetrať bicykel, hoci sa v mestách stále cíti cyklista ako nevítaný hosť.

Ako zatiaľ jediný kandidát na europoslanca som si zobral tému cyklistiky za svoju. Chcem presadiť zlepšenie pre všetkých. Pre cyklistov, vodičov a aj chodcov. Osvojil som si za svoje ciele Európskej federácie cyklistov, medzi ktoré patrí:

  • zdvojnásobiť mieru bicyklovania v Európe na 15% dopravnej práce do roku 2020 - lebo poznám situáciu v dánskej Kodani a cez veľa známych viem, že to funguje;
  • prideliť dostatočnú časť rozpočtu EÚ na projekty podpory cyklodopravy - lebo nato, aby sme sa dostali na úroveň Kodane, Amsterdamu či blízkej Viedne potrebujeme postaviť kvalitnú cyklistickú infraštruktúru a zároveň dokončiť siete diaľkových transeurópskych cykloturistických trás EuroVelo;
  • začleniť cyklodopravu do dopravných systémov - tak aby na cestách nevládol chaos, vedúci k hnevu vodičov a strachu cyklistov. Chcem prispieť ak tomu, boli všetky druhy dopravy rovnocennými partnermi s jasne nastaveným pravidlami.

Chcem stavať na skúsenostiach ľudí  a organizácií,  ktorí sa cyklodoprave dlhodobo venujú. Patria medzi ne OZ Cyklokoalícia a Mulica na mestskej úrovni či združenie Cykloaliancia na celoslovenskej úrovni.

Prieskumy ukazujú, že v europarlamente budú mať Obyčajní ľudia druhé alebo tretie najsilnejšie zastúpenie. Rád by som ľuďom priniesol úžitok v témach, na ktorých im záleží. Bicyklovanie nie je iba radosť, no aj životný štýl a pomoc životnému prostrediu. Preto mi záleží na jeho podpore.

Ak sa Vám článok páčil, podporte ho prosím na vybrali.sme.sk.


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šanca zrušiť Mečiarove amnestie zostáva živá, parlament ju posunul ďalej

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

KOMENTÁRE

Lexu by azda dokázala dostať ultraprecízna formulácia

Deklarácia, čo navrhuje Fico, je výborná forma, ale zlý text.

TECH

Zistili, prečo Samsungu vybuchovali a horeli mobily

Pri Galaxy Note 7 nešlo o záhadnú chybu, ale o zlú konštrukciu.


Už ste čítali?